SIG Talk banner

P365XL (9 mm) vs. Beretta 80X Cheetah (.380).

2.9K views 41 replies 18 participants last post by  Slm  
#1 ·
Ik heb gisteren op de indoor schietbaan met beide pistolen geschoten, de terugslag was ongeveer hetzelfde qua "kracht", maar ze voelden wel anders aan. Ik denk dat ik nog een keer naar de schietbaan moet om de ervaring preciezer vast te leggen, maar ik denk dat de directe blowback van de 80X harder was, terwijl de Sig (9mm) de terugslag beter temde, ze leken elkaar te compenseren door de verschillen in kaliber.
Dit was mijn eerste keer schieten met de Beretta en waarschijnlijk bijna 300 patronen door de P365xl.
Ik zal deze test later deze week herhalen.
Als kanttekening, ik vind de 80X Cheetah mooi, natuurlijk vind ik het een prachtig stuk.. Bonuspunten voor het feit dat hij in Italië is gemaakt (mijn 92X RDO Compact niet).

#3 ·
Het is waarschijnlijk het blowback-ontwerp van de Beretta.
De belangrijkste reden voor de test was om een pistool voor mijn vrouw te krijgen, momenteel neig ik naar de P365 .380..
Ik heb nog nooit met een "blowback" pistool geschoten en ik dacht dat de 80X een goed voorbeeld zou zijn.. Ik hou van mijn Beretta's.. 😎..
Ik neig echter nog steeds naar de Sig P365 .380 voor haar.

#9 ·
Ik verzeker u dat de Sig in 380 verreweg de betere keuze is. Hij is lichter, kleiner en veel gemakkelijker te hanteren.
Vergelijk de twee op Handgun Hero..........

Ja, ik ben het met je eens, ik haal hem voornamelijk voor het nachtkastje van mijn vrouw als ik weg ben, maar vooral om haar te laten leren schieten op de schietbaan. Ik zal de "X" grip van mijn XL plaatsen.
De belangrijkste reden dat ik de 80X kreeg, was omdat ik een pistool in "blowback"-stijl wilde proberen om te vergelijken met mijn 9mm XL... en ik wilde een "made in Italy" Beretta! 😉
Ik vind, zoals ik al zei, dat de terugslag ongeveer hetzelfde is, maar toch anders. Bedankt voor je reactie, ik zal waarschijnlijk gewoon de .380-versie nemen en als ze hem begint te gebruiken, ben ik blij, en misschien schiet ze dan meer! Nogmaals bedankt!

#11 ·
Mijn ervaring met de Sig P365 380 was aanzienlijk anders dan @higgybaby. Ik kocht er een voor mijn vrouw en het was een waardeloos ding. Het was onbetrouwbaar, moeilijk (voor haar) om de slede te bedienen en bijna onmogelijk om de magazijn volledig te laden zonder een Uplula. Als het wel schoot, was het niets bijzonders. De handling en terugslag waren ongeveer wat je zou verwachten van een lichtgewicht 380.

Ik bezit ook een P365XL en een 80X. Beide zijn geweldige pistolen, maar ik geef de voorkeur aan de 80X omdat het een DA/SA-pistool met hamer is. Mijn vrouw kan hem dragen met de veiligheid/ontspanner uit en zich geen zorgen hoeven maken over de veiligheid onder stress. Ik zal zeggen dat de P365XL het beste subcompacte slagpistool is dat ik heb gehad en ik heb er een paar gehad.

#13 · (Edited)
Mijn ervaring met de Sig P365 380 was aanzienlijk anders dan @higgybaby. Ik kocht er een voor mijn vrouw en het was een waardeloos ding. Het was onbetrouwbaar, moeilijk (voor haar) om de slede te bedienen en bijna onmogelijk om de magazijn volledig te laden zonder een Uplula. Als het wel schoot, was het niets bijzonders. De handling en terugslag waren ongeveer wat je zou verwachten van een lichtgewicht 380.

Ik bezit ook een P365XL en een 80X. Beide zijn geweldige pistolen, maar ik geef de voorkeur aan de 80X omdat het een DA/SA-pistool met hamer is. Mijn vrouw kan het dragen met de veiligheid/ontspanner uit en zich geen zorgen hoeven maken over de veiligheid onder dwang. Ik zal zeggen dat de P365XL het beste subcompacte slagpistool is dat ik heb gehad en ik heb er een paar gehad.
Ik heb veel nagedacht over de "veiligheid" kwestie, ik denk niet dat ze het type is om te oefenen met "uitschakelen tijdens het trekken", dat is een zorg die ik heb. Ze zal waarschijnlijk geen "cpl" krijgen, maar ik wil dat ze het kan pakken en als het ware "aan het werk kan gaan". 👍
Sorry over je ervaring met de .380 Sig. Ik zal er waarschijnlijk gewoon een kopen en van daaruit verder gaan.

#12 ·
De 80X is een verbluffend mooi pistool en voelt in mijn hand meer "organisch" dan mechanisch aan. De trekker heeft hetzelfde ontwerp als de 92X Performance en is een puur genot. Het hele pistool druipt van het meesterschap dat in het ontwerp en de fabricage is gestoken.
Image

Dat gezegd hebbende, de mijne is geen "werk"pistool, omdat het de limited edition is. (Wat me eraan herinnert dat ik echt een standaard exemplaar moet aanschaffen om hem te testen.) Aan de andere kant is mijn 9mm P365XL met een vizier absoluut EEN werkpistool en hij wordt vele dagen per maand gedragen. En ik denk dat ik hem voor EDC nog steeds zou verkiezen boven de 80X, zelfs als ik alleen al een standaardmodel zou hebben, alleen al op basis van kaliber en capaciteit. Tel daarbij de eindeloze beschikbaarheid van holsters, accessoires, enz. voor de Sig op, plus dat hij slanker en gemakkelijker te verbergen is.

#14 · (Edited)
De 80X is een verbluffend mooi pistool en voelt in mijn hand meer "organisch" dan mechanisch aan. De trekker heeft hetzelfde ontwerp als de 92X Performance en is een puur genot. Het hele pistool druipt van het meesterschap dat in het ontwerp en de fabricage is gestoken.
View attachment 640415

Dat gezegd hebbende, de mijne is geen "werk" pistool, omdat het de limited edition is. (Wat me eraan herinnert dat ik echt een standaard exemplaar moet aanschaffen om hem aan de tand te voelen.) Aan de andere kant is mijn 9mm P365XL met een vizier absoluut WEL een werkpistool en hij ziet vele draagdagen per maand. En ik denk dat ik hem voor EDC nog steeds zou verkiezen boven de 80X, al was het maar vanwege het kaliber en de capaciteit. Tel daarbij de eindeloze beschikbaarheid van holsters, accessoires, etc. voor de Sig op, plus dat hij slanker is en gemakkelijker te verbergen.
Het voelt echt goed in mijn hand en ziet er geweldig uit. Ik zal misschien proberen een gebruikte .380-versie te vinden en Sig de veren te laten vervangen.

#15 ·
Ik heb mijn 365 in 380 en mijn Italiaanse politie Cheetah een paar weken geleden samen afgevuurd. De Cheetah is een blowback en dat genereert wat meer 'snap' dan het ontwerp van Sig.

De Sig was comfortabeler om mee te schieten.

Daarnaast heeft de Cheetah meer uitsteeksels aan de linkerkant die na veel schoten (50+) in mijn duim groeven. Dat gezegd hebbende, het pistool is voor verdediging, dus het beperkte aantal schoten dat in een confrontatie wordt afgevuurd, zou geen probleem moeten zijn.

De nieuwe 80X lijkt groter te zijn dan de oudere versies, dus de terugslagimpuls kan gelijk zijn aan die van de 365. Mijn lokale schietbaan heeft er een te huur en ik zal binnenkort weer een vergelijking maken.

• Like
Reactions: Slm
#16 ·
Ik heb ze allebei en IMHO is er geen twijfel dat de P365-380 minder voelbare terugslag heeft, een kleinere voetafdruk heeft en een betere keuze is voor een vrouw. Ik ben vuurwapeninstructeur en bijna de helft van mijn privélesklanten zijn vrouwen die geïnteresseerd zijn in een pistool voor het dragen en voor thuisbescherming. Ik laat ze verschillende pistolen uitproberen en de meesten eindigen met P365, S&W 442, Shield Plus of Shield EZ.

#19 ·
Ik vind mijn 80X fijn - hij werkt ook geweldig met een suppressor. Maar er is een andere optie voor je dame - overweeg de Ruger Sec 380 - zeer gemakkelijk te spannen - goedkoop - redelijk nauwkeurig - lichtgewicht.
View attachment 640424
Bedankt, ik zal er een in mijn buurt zoeken. Ik denk dat ik me herinner dat ik die Ruger lokaal heb gezien, het kan een goede keuze zijn. Ik koos ook voor de gewone 80X omdat ik de algehele kleinere maat wilde (ik heb al een 92X RDO Compact) en ik kan later een schroefdraadloop krijgen als ik wil 😉

#21 ·
Zolang we er toch mee bezig zijn, moet ik iets missen, want ik zie geen verschil tussen deze pistolen. Wat maakt de 80X een blowback en de 92X geen blowback? View attachment 640447
View attachment 640446
Ze zijn beide blowback, maar je 92 is "vertraagd" en je 80X is "rechtstreeks" Er is veel discussie over de mechaniek achter beide systemen, zodat je zo diep kunt gaan als je wilt. Verbazingwekkende kleine machines zijn het.

• Like
Reactions: Slm
#25 ·
Ik zou me waarschijnlijk moeten verontschuldigen voor zoveel Beretta-vermeldingen (bedankt jongens, goede info) in de p365-thread, maar ik hoopte meer P365 .380-opmerkingen te zien, tot nu toe begrijp ik dat de Sig minder terugslag heeft...
Je zou de P365 .380 echt moeten schieten om een vergelijking te maken. De .380 P365 schiet veel zachter dan de 9 mm-versie. Hij schiet ook zachter dan mijn P238, is betrouwbaarder en comfortabeler. Ik ben eigenlijk van plan om mijn P238 weg te doen omdat ik steeds last heb van intermitterende hikjes die ik zat ben te proberen op te lossen.

#29 ·
De 80X is een mooi uitziend pistool, maar gezien het gewicht schoot het niet zo zacht als ik had verwacht. Niet veel tijd mee doorgebracht op de schietbaan, maar ik schiet beter met de P365. Ik heb ook een P365 in 380 die ik voor mijn vrouw heb gekocht en niet als draagwapen, dus er wordt niet veel mee geschoten. Ik herinner me dat de P365 380 zachter schoot dan de 80X, maar ik zou ze echt naast elkaar moeten schieten om dit te bevestigen.

#31 ·
De 80X is een geweldig uitziend pistool, maar gezien het gewicht schoot het niet zo zacht als ik had verwacht. Niet veel tijd mee doorgebracht op de schietbaan, maar ik schiet beter met de P365. Ik heb ook een P365 in 380 die ik voor mijn vrouw heb gekocht en niet als draagwapen, dus daar wordt niet veel mee geschoten. Ik herinner me dat de P365 380 zachter schoot dan de 80X, maar ik zou ze echt naast elkaar moeten schieten om dit te bevestigen.
Bedankt, ik verwachtte ook dat hij zachter zou schieten dan mijn 9mm P365xl. Maar dat leek afgelopen zaterdag tijdens de eerste trip naar de schietbaan niet zo te zijn. Ik zal hem waarschijnlijk voor mezelf houden 😁👍 en gewoon een P365 .380 voor haar kopen.
Als ze de .380 ook niet leuk vindt, wordt hij verkocht of ingeruild.

#35 ·
FWIW op de P365 .380 waren veel van de eerste problemen te wijten aan defecte terugslagveermontages. Er waren er veel, waaronder de mijne. Sig werd zich hiervan bewust en heeft die problemen verholpen. Ik koop mijn .380 rangevoer ook van LAX Ammo of Freedom Munitions, ze hebben een fatsoenlijke 100g RNFP die ze verkopen voor ongeveer 12 dollar per doos van 50. Ze zijn momenteel uitverkocht, maar als ze een run doen, koop ik een of twee koffers zodat ik .380 kan schieten voor 9 mm prijzen.

#36 ·
FWIW op de P365 .380 waren veel van de eerste problemen te wijten aan defecte terugslagveermontages. Er waren er veel, waaronder de mijne. Sig werd zich hiervan bewust en heeft die problemen verholpen. Ik koop mijn .380 rangevoer ook van LAX Ammo of Freedom Munitions, ze hebben een degelijke 100g RNFP die ze verkopen voor ongeveer 12 per doos van 50. Ze zijn momenteel uitverkocht, maar als ze een run doen, koop ik een of twee kisten zodat ik .380 kan schieten voor 9mm prijzen.
Ik BEN GEK OP LAX/Freedom. Ik heb een hoop munitie van ze gekocht (9mm, 380, 45, .223/5.56, .300BO, .308). Ik heb in de loop der jaren maar één probleem met ze gehad (met wat .38 special dat niet goed werkte in een hendelactie, en ze boden (zonder dat ik om een terugbetaling vroeg) aan om het terug te nemen en me terug te betalen - GEWELDIGE klantenservice!
En de LAX/Freedom (samen met WWB) was een van de enige munitie die zonder problemen werkte in de P365-380 voordat Sig het repareerde.

#37 · (Edited)
Welnu, ik heb een 1994-versie van de Beretta 84F en ben dol op dit kleine pistool. Ik heb het naar MidWest Gun Works gestuurd en het volledig laten nakijken en alle nieuwe veren laten plaatsen. Zo'n geweldige kleine schutter en accuraat. Over een paar weken haal ik hun nieuwe 80x Cheetah op. Ik voel me aangetrokken tot het "Grijze model", maar ga waarschijnlijk voor de standaard zwarte duty-versie. Geweldige kleine pistolen! Ik heb ook de SIG P365 X-Macro TacOps, mijn draagpistool!

#38 ·
OP - Ik had een 85F en een 84F een tijdje geleden, en verkocht ze allebei misschien 5 jaar geleden. Het zijn klassieke Italiaanse pistolen, maar niet echt geschikt om te dragen, noch zijn ze competitief met andere pistolen voor thuisverdediging/nachtkastje (niet-dragen). Ik heb P365s/XLs in 9mm en een P365 .380 (en andere merken). De P365 .380 is gemakkelijker te spannen dan de 365 9mm, en de terugslag is iets, maar merkbaar, minder. De Beretta's die ik had, waren pittig en stijver om te spannen en groter (en mijn vrouw heeft heel kleine handen). Vanuit persoonlijk bezit / ervaring (inclusief het werken met studenten) hier commentaar op een paar andere pistolen die hier genoemd worden:
  • G43/42 9mm niet competitief met de P365 (9mm of .380)
  • We gebruiken een paar Rugers in de klas met een paar studenten die ze proberen - oké pistool, geen onderscheidende kenmerken
  • Shield EZ raad ik niet aan voor een typische vrouwelijke schutter (kleinere, zwakkere handen) - of een man met handbeperkingen. De reden is dat ze moeite hebben om hoog en strak genoeg op de grip te blijven om de gripveiligheid uit te schakelen - dit zie ik vaak

Of je de P365 .380 nu wel of niet krijgt, elk nieuw pistool moet grondig getest en afgevuurd worden voordat je het gebruikt voor persoonlijke bescherming (inclusief je draag-munitie).

#39 ·
OP - Ik had een 85F en een 84F een tijdje terug, en verkocht ze allebei misschien 5 jaar geleden. Het zijn klassieke Italiaanse pistolen, maar niet echt geschikt om te dragen, noch zijn ze competitief met andere pistolen voor thuisverdediging/nachtkastje (niet-dragen) rol. Ik heb P365s/XLs in 9mm en een P365 .380 (en andere merken). De P365 .380 is gemakkelijker te spannen dan de 365 9mm, en de terugslagimpuls is iets, maar merkbaar minder. De beretta's die ik had, waren pittig en stijver om te spannen en groter (en mijn vrouw heeft heel kleine handen). Vanuit persoonlijk bezit / ervaring (inclusief het werken met studenten) hier opmerkingen over een paar andere pistolen die hier genoemd worden:
  • G43/42 9mm niet competitief met de P365 (9mm of .380)
  • we gebruiken een paar Rugers in de klas met een paar studenten die ze proberen - oké pistool, geen onderscheidende kenmerken
  • shield EZ raad ik niet aan voor een typische vrouwelijke schutter (kleinere, zwakkere handen) - of een man met handbeperkingen. De reden is dat ze moeite hebben om hoog en strak genoeg op de grip te blijven om de gripveiligheid uit te schakelen - dit zie ik vaak

Of je de P365 .380 krijgt of niet, elk nieuw pistool moet grondig getest en afgevuurd worden voordat je het gebruikt voor persoonlijke bescherming (inclusief je draag munitie).
Bedankt voor je info, goed om meerdere meningen in één antwoord te krijgen 👍

#42 · (Edited)
Ik heb gisteren zowel de 80X Cheetah als mijn 92X RDO Compact geschoten, ik moet zeggen dat het moeilijk was om het verschil tussen de twee te zien wat betreft de gevoelde terugslag. Persoonlijk denk ik dat ze de Cheetah hadden moeten updaten met hetzelfde systeem als de 92X, het zou veel beter zijn geweest naar mijn mening, ik zal hem houden en waarschijnlijk de P365 .380 voor mijn vrouw halen. 😎👍